Dit is mijn stap: Kai van den Hoogen – Teamcoach Klantadvies

Gepubliceerd op 10 mei 2021

Van meterstanden nabellen in een bijbaan bij energiedirect naar fulltime Teamcoach Klantadvies bij Essent. Het ‘overkwam’ Kai: “Je kunt écht het verschil maken in de beleving van klanten.” Waarom Kai – met een HBO Personeel en Arbeid op zak – bij klantadvies is blijven hangen en wat hij daar heeft geleerd, lees je hier.


Van bijbaan naar fulltime job

2009. Kai studeert Personeel en Arbeid in Den Bosch en is op zoek naar een bijbaan. Die vindt hij in Best. Bij energiedirect. Eerst meterstanden nabellen en daarna aan de slag als klantadviseur: “Ik heb altijd veel gewerkt naast mijn studie. Zeker 20 uur. Ik vond het leuk om te doen en was er goed in.” Na energiedirect, ging hij bij het Essent klantadvies team werken en ook dat liep lekker: “Inmiddels had ik mijn HBO afgerond en ging ik verder op de uni in Tilburg. Die studie bleek niet iets voor mij te zijn en toen ben ik fulltime als klantadviseur gaan werken.” Hij had zelf niet eerder aan een andere baan gedacht: “Ik houd eigenlijk wel van de comfortzone. Ik heb leuk werk, vind het fijn om klanten te helpen met ingewikkelde vragen, heb goed contact met mijn collega’s. Mijn toenmalige manager heeft me eigenlijk aangespoord om een keer iets anders te doen. Dat was spannend, maar het heeft me veel gebracht.”


Chatbots en het echte gesprek voeren

Kai heeft in zijn rol een aantal extra taken op zich genomen wat hem heeft geholpen om te leren en ontwikkelen: “Vorig jaar ben ik gevraagd om de performance op chat te verbeteren en heb ik een bijdrage geleverd aan een nieuw chatprogramma met een chatbot. Toen een coach in mijn team langdurig uitviel heb ik haar vervangen”. Eerder had Kai al eens gesolliciteerd op een coachfunctie. “Ik ben met mijn leidinggevende aan de slag gegaan met de feedback die ik destijds kreeg. Eind vorig jaar heeft Kai weer gesolliciteerd en heeft de coachfunctie gekregen!


Tips voor klantadviseurs

Kai spreekt geen klanten meer en zit nu echt in de vergadermodus. Tegelijkertijd geniet hij ervan dat hij zijn team kan laten ontwikkelen en verbeteren als klantadviseur. Zijn tip voor ontwikkeling: “Zelfs als je graag in je comfortzone werkt, is het prettig om af en toe eruit te treden en iets nieuws te ontdekken. Als je gevraagd wordt om bij een sessie in de business mee te kijken of bij een andere team, of als je een uitnodiging krijgt om in een project deel te nemen, denk dan niet dat je niks kunt toevoegen als klantadviseur! Je bent juist van waarde. Jij hebt klantcontact en weet wat er speelt. Bovendien kun je zo andere mensen leren kennen en krijg je een inkijkje in wat er in de business verder speelt. Het geeft veel meer inzicht en wie weet levert het in de toekomst een mooie nieuwe kans op.”

Kai (32) woont in Boekel, loopt regelmatig hard (af en toe een halve marathon), is een enorme nieuwsjunkie en leest graag biografieën: “Ben je gek op New York? Dan moet je de Power Broker van Robert Caro lezen.”



Ook aan de slag als klantadviseur? Kijk dan bij de mogelijkheden die wij bieden.

Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, gebruiken wij cookies.

We maken onderscheid tussen noodzakelijke, relevante en externe cookies. Onze noodzakelijke cookies zorgen ervoor dat de websites goed werken en gebruiken we voor analytische doeleinden. De relevante en externe cookies helpen ons om onze websites, apps, e-mails en online advertenties voor u relevanter te maken. Daarnaast zorgen externe cookies ervoor dat u pagina's kunt delen via social media en u relevante advertenties te zien krijgt op andere websites.

Door op 'Ja, ik accepteer cookies' te drukken, geeft u aan dat u akkoord bent met het gebruik van cookies en de verzameling van informatie op de websites van E.ON Groep. Meer weten? In onze privacyverklaring leest u meer over ons privacybeleid. Bij instellingen leest u meer over cookies en past u uw cookievoorkeuren aan.

Deze website maakt gebruik van noodzakelijke cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten werken. Hieronder kunt u aangeven welke cookies u wilt accepteren.

Ik kies cookies die: noodzakelijk relevant extern
Nodig zijn voor de werking van de website      
Voorkomen dat gegevens vaker moeten worden ingevuld      
De website verbeteren op basis van prestaties      
De snelheid van de website monitoren      
Bezoekgedrag registreren voor analyse doeleinden      
Het mogelijk maken om mijn online gedrag te combineren met andere persoonsgegevens om relevante aanbiedingen te ontvangen      
Het mogelijk maken om onze websites, apps en e-mails aan te passen en te personaliseren      
Het mogelijk maken om relevante advertenties van E.ON Groep op internet te tonen      
Sociale media-functies mogelijk maken      
  Akkoord Akkoord Akkoord

Deze instellingen slaan we op in een cookie. Verwijdert u uw cookies uit uw browser, dan kunnen we uw keuze niet meer herkennen en informeren we u opnieuw over het gebruik van cookies en vragen we om uw toestemming.

  • Noodzakelijke cookies zijn functionele en statistiek cookies, die nodig zijn om deze websites zo goed mogelijk te laten werken. Zo kunnen wij eenvoudig inloggen faciliteren, bijhouden welke pagina's u bezoekt of welke onderwerpen voor u van belang zijn en uw gegevens bijhouden als u een offerte vraagt, een berekening wilt maken of producten achterlaat in uw winkelmandje.
  • Relevante cookies helpen ons onze websites, apps en e-mails zo relevant mogelijk voor u te maken en binnen de E.ON Groep te personaliseren. Bijvoorbeeld door acties en aanbiedingen op onze websites af te stemmen op uw bezoekgedrag.
  • Externe cookies maken de koppeling met sociale media zoals Facebook en Twitter mogelijk en bieden de functionaliteit om bijvoorbeeld informatie te delen op social media of recensies te kunnen lezen. Daarnaast maken deze cookies het mogelijk om online advertenties van E.ON Groep buiten onze eigen websites voor u zo relevant mogelijk te maken en te personaliseren.